Sympozium ARTSurvival
6. 11. 2019; 9.00–18.00
sympozium je organizováno UMPRUM ve spolupráci s CSU Praha
Program středeční části sympozia:
9.00 Milan Salák, umělec, pedagog UMPRUM, člen spolku SKUTEK
úvod
9.30 Chris Herdel, umělec, kurátor
Role současného umění v Evropě – co je třeba změnit?
10.20 Andres Ginestet, umělec, Martin Buber Academy, Wuppertal
Umění, jako vstupní brána k porozumění a míru
11.00 Ralf-Michael Waldemar Seele, řiditel Municipal Art Gallery Meiningen, Thueringen
Vizuální umění – jazyk duše
11.40 diskuse
12.30 – 13.30 oběd (Autentická pražská restaurace Prašivka, Ovenecká 15, Prague 7)
14.00 Marcel Noack, umělec, Landesverband Bildende Kunst Sachsen e.V., Zentralwerk
Přežívání: Konkrétní situace v Sasku
15.00 Michal Novotný, kurátor, pedagog UMPRUM, vedoucí Sbírky současného umění NG Praha
Sbírková politika Národní Galerie
16.00 Nini Dedalamazishvili, Dům umění Gruzie
Contemporary art in Georgia: diagnosis or a medicine for the society
více informací o programu zde
Myšlenku ARTSurvivlu zahájilo muzeum CAM Casoria v Neapoli a v roce 2018 proběhl již třetí ročník této akce, jejíž významnou součástí se stala i diskusní platforma. Pražský ARTSurvival 2019 pokračuje v této „tradici“ formou třídenního mezinárodního diskusního sympozia. Akci, jejíž organizace se ujal Milan Salák a externě přizvaný kurátor Chris Herdel, pořádá Katedra volných umění Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Jejím cílem je otevřít „ekumenický" dialog mezi atomizovanými skupinami představitelů současného umění v Evropě.
Skupin zájemců o to, co se dá nazvat současné umění je relativně velké množství. Příslušníků každé z těchto skupin je ale relativně málo. Provoz a produkce výtvarného umění zdánlivě nevyžaduje velký početní nepoměr mezi skupinou tvůrců a jejich publikem. V historickém kontextu umělec nepotřeboval více diváků, než toho, který si jeho dílo koupil. V aktuální situaci to stále platí, ačkoliv čím dál častější analogií uvedeného historického vztahu „tvůrce-zákazník" je situace, kdy současnému umělci stačí finanční ocenění ve formě institucí přiděleného grantu. (Samozřejmě, že v obou příkladech je ekonomický vztah mezi umělcem a tím, kdo ho zaplatí, sekundární. Poučeni dějinami umění a kultury víme, že pro společnost je zásadním výsledkem tohoto vztahu dílo samo, jenže je také pravdou, že ekonomické a sociálně-politické podmínky, za kterých umění v daném období vzniká, má zásadní vliv na jeho kvalitu).
Různé typy umělců a výtvarných teoretiků, se mají možnost obracet na nejrůznější typy institucí a zajistit si tak v relativně spravedlivé soutěži základní životní prostředky. Důležitou součástí tohoto procesu je odborné posuzování relevance nároku na podporu. Odborné posouzení je možné pouze s využitím odborníků – a ti se generují z prostředí tvůrců (včetně těch, kteří tvoří pouze intelektuálně tedy teoretiků). Nároky a potřeby širší netvůrčí kulturní veřejnosti nejsou ve svrchu uvedeném systému příliš reflektovány a není se tedy co divit, že její pozornost se obrací jinam. V demokratickém pojetí se smysl kulturní podpory ztrácí a stále větší množství zainteresovaných si to uvědomuje. Jejich parciální zájmy jsou ale často protichůdné. Symposium ArtSurvival je nabídkou k setkání u „kulatého stolu".
I když je zřejmé, že zájmy, chutě a přístupy ve specifických oblastech umění (včetně zájmu o jeho historii) se v uměleckém světě liší, je faktem, že většina kreativních umělců a teoretiků v Evropě se cítí společensky i finančně nedoceněná. Jsme přesvědčeni, že právě vzájemné povědomí a pochopení specifických problémů nejrůznějších aktérů provozu výtvarného umění pomůže sjednotit tlak na odpovídající demokratické instituce tak, aby věnovaly výtvarnému umění větší péči.
Třídenní sympozium ARTSurvival proběhne 6. – 9. 11. 2019 v prostorách pražských institucí UMPRUM, Centra pro současné umění Praha, Národní galerie a AVU. Odborníci z nejrůznějších oblastí výtvarné kultury a jejího provozu přednesou své příspěvky, po nichž bude následovat diskuse. Výběr přednášejících a témat jejich příspěvků proběhl se záměrem prezentovat rozdílné pozice v debatě o nárocích na udržení a zlepšení situace v evropské výtvarné kultuře.
Diskusními tématy se tak má stát:
- aktuální role státních kulturních institucí a podmínky jejich fungování
- změna role současného umělce, generovaná sociálně-politickými a klimatickými změnami
- fatální oddělení sfér „současného akademického umění" a zájmů diváka vizuálního umění
- systém výuky současného umění na vysokých uměleckých školách
- způsoby možného měření výsledků umělecké praxe a jejich využitelnost
- relevance nároků na udržení výuky tradičních zobrazivých disciplín
Akce se koná v anglickém jazyce.
Projekt byl podpořen v rámci AGS VŠUP
Aktivity Centra pro současné umění Praha jsou podporovány: MKČR, Magistrát hl. m. Prahy, Státní fond kultury ČR, MČ Praha 7
Partneři: Kostka stav, s. r. o.
Mediální partneři: ArtMap, jlbjlt.net, UMA: You Make Art